Asociace nájemního bydlení (ANB) přichází s iniciativou nazvanou Férový inzerát. Cílem je zprůhlednit současnou inzertní džungli v oblasti nájemního bydlení. “Podle naší studie dvě třetiny inzerátů neposkytují všechny důležité a potřebné informace. Ceny často nejsou kompletní a nabídka tak vypadá atraktivněji, než ve skutečnosti je. Chceme najít podobný způsob jako u potravin, kde také musíme do detailu vědět, z čeho jsou vyrobeny,” vysvětluje člen prezidia ANB a generální ředitel společnosti Heimstaden Jan Rafaj.
Neúplné, zavádějící nebo záměrně zkreslené informace
Ze studie realizované Asociací nájemního bydlení na vzorku náhodně vybraných 500 inzerátů zveřejněných na pěti největších inzertních serverech vyplynulo, že u 34% nabízených bytů nelze rozeznat, kolik činí čisté nájemné a kolik se platí za služby, případně energie. “Nekompletní inzeráty jsou většinou postavené tak, že mají jednu částku, která není nikde rozdělená do jednotlivých položek a zájemce se tak nedozví, kolik je nájemné a kolik jsou služby, případně platby za energie,” vysvětluje hlavní problém stávající inzerce jeden z autorů iniciativy, viceprezident ANB a majitel společnosti Správa investic a nemovitostí Jakub Vysocký. Průzkum ukázal i další nešvar. Většina inzerátů, přesně 71%, neuvádí, kdo bude mít uzavřenou smlouvu na energie, jako je elektřina nebo plyn. “Pokud má smlouvu na energie uzavřenou pronajímatel, určuje výši záloh on a měl by ji v inzerátu také uvádět. Pokud bude pronajímatel chtít, aby měl smlouvy s dodavateli energií uzavřenou nájemce, což je dnes preferovaný trend, určí si výši záloh sám nájemce. Ale opět by dopředu mělo být jasné, na koho bude smlouva napsaná,” říká Jakub Vysocký. Problémem také je, že z třetiny inzerátů se nedozvíte, jak vysoká je provize pro realitní kancelář nebo tzv. zprostředkovatelský poplatek. “V rámci průzkumu jsme také aktivně hledali vyloženě podezřelé inzeráty s jasně zkresleným nebo nepravdivým obsahem. Takových byly asi 2%. Je zřejmé, že většina se odehrává v takové šedé zóně neúplnosti a špatné struktury informací,” doplňuje Vysocký.
Struktura Férového inzerátu
Asociace nájemního bydlení vytvářela vzorový inzerát několik měsíců. Výsledkem je šablona, která obsahuje 30 povinných položek. Jádrem šablony jsou rozpoložkované náklady, které bydlení v daném nájemním bytě přináší. “Odlišit čisté nájemné a služby, případně energie, je důležité. Zatímco nájemné je fixní náklad, služby nebo energie se odvíjejí od počtu osob a životního stylu. Tato složka nákladů na bydlení je velmi proměnlivá a je správné ji oddělit. Navíc je správné přesně vyčíslit, jak vysoké zálohy se za teplo, vodu a další služby platí a uvést, pro kolik osob je tato částka kalkulována. Jedině tak se lze dopracovat ke skutečným a férovým nákladům na bydlení,” vysvětluje další z autorů iniciativy, víceprezident ANB Tomáš Kašpar. Férový inzerát je připraven pro on-line prostředí, ve kterém se ale již odehrává drtivá většina obchodů. Zadání inzerátu by mělo být technicky i obsahově jednoduché. Šablona by měla být řešena interaktivně pomocí “zaškrtávacích” check-boxů. “Pokud budu mít všechny potřebné informace připravené, mělo by být zadání inzerátu otázkou pár minut. Je nám samozřejmě jasné, že příprava potřebných informací zabere majitelům nebo správcům bytů čas a že například získat poslední vyúčtování nemusí být vždy jednoduchý proces. Jsme ale přesvědčeni, že pokud chceme stávající těžko čitelné inzertní prostředí zprůhlednit, jiná cesta neexistuje,” domnívá se členka prezidia ANB Zuzana Chudoba. Součástí šablony by měl být i manuál, jak postupovat v určitých přesně vyjmenovaných situacích. Například v okamžiku, kdy se poprvé pronajímá byt v novostavbě a údaje o nákladech na bydlení logicky žádné k dispozici nejsou.
Diskuse napříč celým trhem
ANB již zahájila jednání jak s velkými inzertními servery, tak s Ministerstvem pro místní rozvoj. “Z dosavadního průběhu mám pocit, že zájem o kultivaci inzertního prostředí ve vztahu k nájemnímu bydlení je jak u politiků, tak na straně inzertních serverů,” popisuje dosavadní výsledky z jednání viceprezident ANB Jakub Vysocký. Do hry hodlá ANB ale zapojit i ostatní inzerenty a také tzv. exportní servery, které jsou prostředníkem mezi inzertními portály a realitními kancelářemi. Oslovit hodlá ANB také Asociaci realitních kanceláří. “Aby tato iniciativa mohla být úspěšná, je potřeba zapojit do kultivace inzertního prostředí celý trh, ne jenom jeho část. Jedině jednáním mezi všemi hráči se může dosáhnout reálné změny,”uzavírá členka prezidia ANB Zuzana Chudoba. Nástrojem pro aplikaci dohodnutých změn a uvádění povinných informací je podle ANB zákonná norma buď přímo v podobě úpravy zákona nebo formou vyhlášky.