Napsali o nás: Idnes.cz
Velká část bytových domů u nás je vytápěna dálkovými dodávkami tepla a nájemníci nebo vlastníci jednotlivých bytů se musí o příslušnou fakturu podělit. Ti, kteří se snaží více šetřit, se pak častou „přou“ s těmi, kteří si zase rádi přitopí.
Ministerstvo pro místní rozvoj se proto rozhodlo prověřit vyhlášky, které souvisejí s rozúčtováním tepla v bytech. Podle resortu by v současné energetické krizi měly předpisy co nejvíce motivovat lidi k šetření. „To současná úprava neplní,“ uvedl úřad.
„Zejména tuto zimu je zapotřebí, aby se každý z nás uskromnil co nejvíce,“ oznámil resort ve zprávě. Ve spolupráci s ministerstvem průmyslu zahájilo MMR rozbor případných úprav předpisů, které by mohly spotřebu energií v centrálně vytápěných domech ovlivnit.
Chce se zaměřit především na úpravu limitních hodnot a stanovení parametrů základní a spotřební složky. Právě ty hrají klíčovou roli při rozúčtování nákladů za teplo.
Základní a spotřební složka
- Základní složka vyjadřuje část nákladů na vytápění, která není závislá na chování příjemců služeb.
- Spotřební složka je závislá na spotřebě konkrétní domácnosti.
- Základní složka nákladů na vytápění v zúčtovací jednotce činí 30 % až 50 %, zbytek nákladů tvoří spotřební složku.
- Zároveň platí, že rozdíly v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy nesmí překročit u příjemců služeb, kde jsou instalována měřidla podle zákona o metrologii (kalorimetry) nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění (indikátory), v zúčtovací jednotce hodnotu o 20 % nižší a hodnotu o 100 % vyšší oproti průměru zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období. Jinak řečeno, lze se pohybovat v rozmezí od −20 % do +100 %.
- Pokud je byt dlouhodobě neužíván nebo nevytápěn, potom příjemce služeb tohoto bytu uhradí 80 % průměrné hodnoty nákladů na vytápění za zúčtovací jednotku (nedotápění) nebo 200 % průměrné hodnoty nákladů na vytápění za zúčtovací jednotku (přetápění), aby nebyli poškozováni příjemci služeb ostatních bytů.
Zdroj: MMR
Jiří Landa z tiskového oddělení pro iDNES.cz zmínil, že analýza stávající úpravy se odvíjí od velkého množství podnětů, které ministerstvo pro místní rozvoj obdrželo v poslední době. „A to zejména od občanů, kteří se snaží minimalizovat své náklady za energie,“ uvedl.
pak častou „přou“ s těmi, kteří si zase rádi přitopí.
ilustrační snímek | foto: Depositphotos
Ministerstvo pro místní rozvoj se proto rozhodlo prověřit vyhlášky, které souvisejí s rozúčtováním tepla v bytech. Podle resortu by v současné energetické krizi měly předpisy co nejvíce motivovat lidi k šetření. „To současná úprava neplní,“ uvedl úřad.
„Zejména tuto zimu je zapotřebí, aby se každý z nás uskromnil co nejvíce,“ oznámil resort ve zprávě. Ve spolupráci s ministerstvem průmyslu zahájilo MMR rozbor případných úprav předpisů, které by mohly spotřebu energií v centrálně vytápěných domech ovlivnit.
Chce se zaměřit především na úpravu limitních hodnot a stanovení parametrů základní a spotřební složky. Právě ty hrají klíčovou roli při rozúčtování nákladů za teplo.
Základní a spotřební složkaZákladní složka vyjadřuje část nákladů na vytápění, která není závislá na chování příjemců služeb.Spotřební složka je závislá na spotřebě konkrétní domácnosti.Základní složka nákladů na vytápění v zúčtovací jednotce činí 30 % až 50 %, zbytek nákladů tvoří spotřební složku.Zároveň platí, že rozdíly v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy nesmí překročit u příjemců služeb, kde jsou instalována měřidla podle zákona o metrologii (kalorimetry) nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění (indikátory), v zúčtovací jednotce hodnotu o 20 % nižší a hodnotu o 100 % vyšší oproti průměru zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období. Jinak řečeno, lze se pohybovat v rozmezí od −20 % do +100 %.Pokud je byt dlouhodobě neužíván nebo nevytápěn, potom příjemce služeb tohoto bytu uhradí 80 % průměrné hodnoty nákladů na vytápění za zúčtovací jednotku (nedotápění) nebo 200 % průměrné hodnoty nákladů na vytápění za zúčtovací jednotku (přetápění), aby nebyli poškozováni příjemci služeb ostatních bytů.Zdroj: MMR |
Jiří Landa z tiskového oddělení pro iDNES.cz zmínil, že analýza stávající úpravy se odvíjí od velkého množství podnětů, které ministerstvo pro místní rozvoj obdrželo v poslední době. „A to zejména od občanů, kteří se snaží minimalizovat své náklady za energie,“ uvedl.
„Na základě dat o statisících bytech od Asociace rozúčtovatelů tepla se ukázalo, že existuje nemalé množství lidí, pro které jsou současné limity ve vyhlášce nevýhodné a mohlo by je to odrazovat od dalšího šetření teplem,“ vysvětlil Landa.
Sousedské spory
V úvahu například připadá posunutí spodní hranice spotřební složky minus dvacet procent o něco níže, horní hranice naopak výše. Horní hranice měla fungovat jako určitá ochrana bytů, které jsou na vytápění energeticky náročnější, jde například o rohové byty pod střechou.
Způsob, jakým se náklady za teplo vypočítávají, je častým předmětem sporů nejen mezi sousedy.
“Způsob výpočtu, který postihuje lidi, kteří mají nižší spotřebu tepla o 20 procent, než je průměr v domě, je naprosto skandální. Bydlím v bytovém domě, kde topím na teplotu cca 23 až 24 stupňů Celsia, termoregulační hlavice mám nastaveny na 2,5–3, přesto jsem dostal pokutu při vyúčtování 1 800 Kč,“ napsal redakci MF DNES čtenář Milan z Havířova.
“Lidi, kteří přetápějí byt a v zimě mají otevřená okna celý den, mohou mít spotřebu vyšší až o sto procent a bez postihu?“ zmínil pan Milan.
Svaz českých a moravských bytových družstev, který je největším organizovaným správcem bytových domů v ČR, v posunutí hranic u spotřební složky nevidí problém. „Například hranice třicet procent pod průměrem je reálná,“ řekl ředitel metodického odboru Martin Hanák.
Termín zatím není známý
Zároveň připomněl, že spodní hranice již nižší v minulosti byla, a to minus čtyřicet procent. Hanák zádrhel nespatřuje ani v případném posunutí horní hranice.
“Při rozúčtování se přes hranici sto procent dostanou tři nebo čtyři procenta bytů. A pokud se hranice posune výš, například na dvě stě procent, tak ji překročí pouze mizivá část bytů,“ vysvětlil Hanák.
Sám si však není jistý, zda takové změny budou motivovat lidi k tomu, aby se chovali hospodárněji. „To ukáže až realita,“ uvedl.
Konkrétní změny však ještě budou předmětem diskuse. Ministerstvo se v této souvislosti obrací i na odbornou veřejnost, která disponuje potřebnými vědomostmi i daty. Experti se mohou zúčastnit přípravných prací na úpravách předpisů.
Konkrétní termín, kdy by měly případné změny přijít v platnost, ministerstvo neuvedlo. „Termín je nyní těžké odhadnout, vzhledem k tomu, že je třeba posoudit řadu dalších parametrů a možné varianty nastavení hranic limitních hodnot, ale také případné změny v nastavení základní a spotřební složky. Současně je také nutná koordinace s ministerstvem průmyslu a obchodu, jelikož předpisy o rozúčtování navazují na předpisy v oblasti energetiky, které jsou v gesci MPO,“ vysvětlil Landa z MMR.
Spolupracovat je připravena již Asociace nájemního bydlení. „Jakákoliv snaha o úsporu energií je v dnešní době pozitivní,“ zmínil Jan Rafaj, viceprezident Asociace nájemního bydlení. “Stávající stav nepovažujeme vzhledem k probíhající energetické krizi za ideální a jsme připraveni aktivně spolupracovat na úpravách legislativy,“ doplnil.